niedziela, 20 maja 2012

Ciemny spód i jasna masa. Po prostu cielak.


Szczerze mówiąc, gdy przygotowuję to ciasto, zawsze zastanawiam się dlaczego właśnie Cielak? Kto przyznał mu taką nazwę, czym się wzorował? W mojej głowie powstało wiele pomysłów, które mogłyby być odpowiedzią na mnóstwo moich pytań. Ciasto jest cudowne. Kruchy spód o smaku kakaowym i masa z serków waniliowych to istny raj dla podniebienia. Robiłam go już kilkakrotnie, ale tym razem wyszedł mi najlepiej, tak twierdzą domownicy zachwycający się jego smakiem do niedzielnej kawy.



Cielak

Ciasto :
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 1/2 szklanki cukru
  • 2 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 żółtka
  • 3/4 kostki miękkiej margaryny 
Wszystkie składniki wrzucić do miski i wyrobić do uzyskania kruchego ciasta. Blachę wysmarować masłem bądź czymkolwiek tłustym i wyłożyć ciasto. 

Masa :
  • 5 serków waniliowych
  • 1 budyń waniliowy bądź śmietankowy
  • 1 szklanka cukru
  • 2 żółtka
  • 1/2 kostki miękkiej margaryny
Masło utrzeć z cukrem i żółtkami. Stopniowo dodawać po jednym serku, cały czas mieszając. Dodać budyń i wymieszać na gładką masę. Ubić sztywną pianę z białek i dodać ją do masy. Wymieszać, aby piana połączyła się z serkami i resztą produktów. Gotową masę wylać na ciasto, wstawić do piekarnika i piec w 180 stopniach do suchego patyczka czyli około 1h 20 minut. 

   

6 komentarzy:

  1. Wygląda pysznie, muszę wypróbować. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, na prawdę warto. Ciasto nie jest pracochłonne, a można delektować się nim w towarzystwie kawy na deser.

      Usuń
  2. nie jadłam jeszcze, ale się szykuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna nazwa :D Co prawda pierwszy raz się z nim spotykam, ale składniki wskazują na coś pysznego :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie słyszałam o takim cieście, ciekawa nazwa, przyznaję :)
    Ale wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie w domu piecze się podobne ciasto, ale masa serowa nie jest na całej powierzchni, tylko łyżką nakłada się takie "łaty". Wtedy nazwa cielak pasuje idealnie ;)
    Pozdrawiam,
    Eliann

    OdpowiedzUsuń